omada_didaktikis.pngΟΜΑΔΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ 2013-2014 - ΑΛΛΗΛΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα που εισάγουν οι τελευταίοι νόμοι στην εκπαίδευση (βλέπε αξιολόγηση) αλλά και την εκπεφρασμένη ανάγκη κάποιων μελών της ομάδας για συμβουλές, καθοδήγηση ή και ανταλλαγή απόψεων περί του τρόπου που γίνεται το μάθημα, η κα Δεσύπρη πρότεινε στην ομάδα την αλληλοπαρατήρηση. Υπάρχει επ'αυτού του θέματος πάρα πολλή ξενόγλωσση βιβλιογραφία ενώ μπορούσε να μας βοηθήσει στα θεωρητικά και η κα Πεϋρέτ αλλά και η κα Μπενέτου, που είχε μόλις επιστρέψει στο σχολείο μετά από το διδακτορικό της. Η πρόταση έγινε τον περασμένο Ιούνιο, οπότε και πρωτοσυζητήθηκε. Υποσχεθήκαμε όμως να την συζητήσουμε εκτενέστερα από την νέα σχολική χρονιά.

 

Όπως ήταν φυσικό, όταν το θέμα ξανατέθηκε το Σεπτέμβρη, υπήρχαν πολλές και, ενίοτε, βάσιμες επιφυλάξεις αλλά και αντιρρήσεις των συναδέλφων (ιδιαίτερα στο πλαίσιο της αξιολόγησης που επικρέμεται πλέον πάνω από τους εκπαιδευτικούς, και μάλιστα από έναν άγνωστο ή αμυδρά γνωστό, όπως είναι ο Σχολικός Σύμβουλος), οι οποίες δεν είχαν ξαναβιώσει κάτι τέτοιο και δε γνώριζαν το θεωρητικό του πλαίσιο, ούτε και τη βάση στην οποία θα έπρεπε να στηθεί. Από την άλλη, η δουλειά μέσα στη ομάδα είχε ήδη δημιουργήσει ένα φιλικό πλαίσιο συνεργασίας των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε αυτή, κάτι που αποτέλεσε λυδία λίθο για να παρθεί η απόφαση να το δοκιμάσουμε μετά από εκτενή συζήτηση. Η λογική που πρυτάνευσε για όλες ήταν εκείνη της βελτίωσης των πρακτικών μας ή της αντιγραφής καλών πρακτικών από τις συναδέλφους.  

 

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

 

Συμφωνήσαμε ότι η αλληλοπαρατήρηση θα γίνει σε εθελοντική βάση, όποια συνάδελφος θέλει με οποιαδήποτε συνάδελφο προτιμάει, σε πολύ φιλικό κλίμα και πάνω σε βάση που θα έχει προσυμφωνηθεί από τις δυο εμπλεκόμενες συναδέλφους. Επίσης, συμφωνήθηκε μια διαδικασία σε τρία στάδια: πριν την παρατήρηση, κατά τη διάρκεια, μετά την παρατήρηση. Πριν την παρατήρηση, οι εμπλεκόμενες συμφωνούν ως προς την καταλληλότερη ημερομηνία και ώρα, καθώς και το τι ακριβώς θά'θελε η συνάδελφος να δει στο μάθημα που θα παρακολουθήσει ή τι ακριβώς θά'θελε η διδάσκουσα να παρατηρήσει η συνάδελφος στο μάθημά της. Έπειτα γίνεται η παρατήρηση. Μετά, οι δυο εμπλεκόμενες ξαναβρίσκονται και έχουν μια φιλική συνάντηση ανατροφοδότησης, όπου μπορούν να γίνουν διευκρινιστικές ερωτήσεις, εποικοδομητικές παρατηρήσεις και να δοθούν επεξηγήσεις ή διευκρινίσεις. Την όλη διαδικασία θα πρέπει να διέπει η διακριτικότητα και η εχεμύθεια ώστε και οι δυο πλευρές να αισθανθούν ότι πήραν από αυτή την διαδικασία. Επιπλέον, οι δυο εμπλεκόμενες δεν υποχρεούνται να δώσουν αναφορά στην ομάδα, αλλά θα πρέπει να συμφωνήσουν σε κάτι που να μπορεί να ανακοινωθεί σε όλη την ομάδα και που θα είναι προς το καλό και την ενημέρωση όλων.

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 

Σαν αποτέλεσμα, και μετά τον πρώτο κύκλο αλληλοπαρατηρήσεων, ακόμη και οι πιο επιφυλακτικές συνάδελφοι λένε τώρα ότι βλέπουν το θέμα με διαφορετικό μάτι κι ότι έχουν μόνο να πάρουν από αυτό. Το πιο σημαντικό: η παρατήρηση δείχνει αυθόρμητα να εστιάζει στα θετικά του μαθήματος προς παρακολούθηση, κάτι που βοηθάει τα μέγιστα και τις δυο πλευρές. 

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

Επί του πιο ατομικού, η κα Δεσύπρη εξακολουθεί να δοκιμάζει την αυτοαξιολόγηση στην Α Λυκείου (Ερευνητική Εργασία) και, επιπλέον, σχεδιάζει να δώσει για δεύτερη φορά δελτίο στους μαθητές της (το πρώτο είχε δοθεί στο περσινό αντίστοιχο μάθημα) για να αξιολογήσουν την ίδια και την απόδοσή της στο συγκεκριμένο μάθημα στο τέλος της χρονιάς.

 

Η κα Μπενέτου χρησιμοποιεί μια νέα διδακτική πρακτική στην εκμάθηση της  Αγγλικής γλώσσας (personalisedlearning– ‘μάθηση του ανθρώπου’) στις προνηπιακές, νηπιακές τάξεις και στις Α’, Β’ τάξεις Δημοτικού.

 

Οι μαθητές διδάσκονται την ξένη γλώσσα

  • εργαζόμενοι σε ομάδες (3-5 ατόμων),
  • έχουν ευκαιρίες ώστε να έχουν ‘φωνή και επιλογή’ στη μάθησή τους,
  • και, αυτο-αξιολούνται.

 

Η μαθησιακή διαδικασία

  • προσφέρει ξεκάθαρους μαθησιακούς στόχους στους μαθητές σε καθημερινή βάση,
  • επιβραβεύει την πρόοδό τους σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο,
  • υποστηρίζεται με τη χρήση νέων τεχνολογιών,
  • και, κάνει χρήση της ξένης γλώσσας σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος.

 

Η συγκεκριμένη διδακτική πρακτική αναζητά συνεχώς τρόπους ώστε

  • να ενώνει το σχολείο με το σπίτι και το σπίτι με το σχολείο,
  • να κινητοποιεί όλους τους φορείς (μαθητές-διδάσκοντες-ηγεσία σχολείου-κοινότητα σχολείου-γονείς) ώστε να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους προς ώφελος των μαθητών,
  • και, να αξιοποιεί το ‘γονεïκό κεφάλαιο’

 

Συγκεκριμένοι τομείς της νέας διδακτικής πρακτικής (πχ. η δυναμική των ομάδων, πώς συγκεκριμενοποιούνται και παρουσιάζονται οι μαθησιακοί στόχοι, η αξιολόγηση των μαθητών) έγιναν αντικείμενο παρατήρησης από τέσσερεις διδάσκουσες-μέλη της ομάδας Διδακτικής.

 

Η κα Λουγιάκη με τις υπόλοιπες διδάσκουσες της τετάρτης δημοτικού τρέχουν το συντονισμό της τάξης, κάτι που φέρνει πολλές οργανωτικές και παιδαγωγικές αλλαγές στον τρόπο δουλειάς, τόσο μέσα στην τάξη όσο κι έξω από αυτή. Συνεχίζει να εφαρμόζει κομμάτια της αυτοαξιολόγησης, έτσι όπως είχαν προκύψει από τη δουλειά της ομάδας Διδακτικής τα προηγούμενα χρόνια. Φέτος, μέσω της αλληλοπαρατήρησης προσπαθεί να βελτιώσει και να εξελίξει την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.

 

Εγγραφές 2017-2018

Επισκέπτες

mod_jvcountermod_jvcountermod_jvcountermod_jvcountermod_jvcountermod_jvcounter
36
449
1939
10576
809952
54.225.54.120
7
0
7